Paradijselijk Thailand

17 maart 2018 - Phuket, Thailand

-- ik ga morgen naar Chiang Mai, prachtig gebied, leuk stadje, "Gouden Driehoek" in het uiterste Noorden van Thailand. Drielandenpunt met Thailand, Laos en Miyanmar met de trein 12 uur, alleen de reis is al geweldig. Dagtrein genomen, kan ik lekker veel zien. En toch wel eens indutten........

Hier was ik gebleven, 12 uur trein en niet ingedut, zoveel om te kijken.
Ik had mijn host gevraagd een taxi te sturen naar het busstation en die stond al te wachten. Heerlijke kamer voor mijzelf, goed bed en douche. Schuifpui naar balkon en airco.
Chiang Mai!
Gezellig straatje met veel eet- en koffietentjes maar toch niet extreem druk. Ook hier is eigenlijk geen nachtleven dus erg rustig om te kunnen slapen.

Tweede dag, 7.00 am de bus naar Chiang Rai staat voor de deur.
3 uur lang ook weer door een geweldig mooi natuurgebied, over/door de bergen naar het meest Noordelijke puntje van Thailand, Chiang Rai. Waar we ook weer onze oude bekende De Mekong ontmoeten. Sterker nog deze oude vriend bepaalt mede het drie landenpunt; Thailand, Laos en Myanmar oftewel The Golden Triangle.
Vroeger een waar smokkelparadijs, een geliefde smokkelroute voor met name de opium. Later werd opium als een van de grondstoffen voor heroïne gebruikt. Opium grootschalig verbouwd door boeren in dat gebied en gretig afgenomen als zijnde GOUD! Kwade handel dus.
Regering heeft geprobeerd hier een eind aan te maken en dit leek ook even te helpen. Inmiddels floreert de handel weer volop en met andere vervoersopties, het gaat tenslotte om heel veel geld en de vraag vanuit het westen is heel groot.

Los hiervan heel bijzonder hier te zijn, hoog in de bergen. Je kijkt zo Myanmar in (het vroegere Birma) en Laos, waar ik ook heel erg genoten heb met Yvon en het voor mij nog wat nieuwe Thailand, zo groen, schilderijtjes!

We kunnen met de boot, tegen extra betaling, naar het Mafia-eiland varen (Laos). Gewoon een eilandje in dit gebied. Maar dit leek mij wat té toeristisch, geen historischewaarden. Was het ook dus ik heb niets gemist en het programma voor deze dag was al erg druk. Op naar de White Temple.

Dit is ook een bezienswaardigheid, deze tempel heet voor westerlingen The White Temple, Wat Rong Khun is de officiële naam. Gebouwd 1997 en nog lang niet klaar. Al wel ernstig beschadigd geraakt tijdens een recente aardbeving. Er moeten nog vele bijgebouwen gebouwd worden, in 2070 is de planning dan moet het hele complex gereed zijn.
Deze tempel is ook een beetje een kunstobject van een particulier/kunstenaar. De bijgebouwen worden ook door andere (collegae)kunstenaars ontworpen.
Het ontwerp waarin je al die uitgestoken handen en schedel ziet (foto) verwijst naar de reïncarnatie van het Boeddhisme maar zou ook iets kunnen zeggen over een aanslag/ramp zoals met de Twin Towers in New York 09-11-2001 volgens deze kunstenaar . Of naar wat je er zelf in herkent en bij voelt.
Zoals ik al eerder schreef bij de foto's,  één voet in het onconventionele boeddhisme, het stralende wit om de reinheid van Buddha aan te geven. De andere voet staat een beetje in het heden en in het science fiction.
Maar vooral is de sfeer sprookjesachtig mooi, vredig en sereen. Heel fijn hier even te mogen zijn.

We gaan op bezoek in The Long Neck Village waar ook The Big Hat's wonen. Zoals verteld zijn beide van oudsher stammen uit de bergen hoog in het oude Birma, wat nu Myanmar heet en waar we net naar gekeken hebben.
Het geeft mij gemengde gevoelens hier te zijn. Natuurlijk het zijn oude tradities en het heet dat deze stam er zelf voor gekozen heeft dit voort te zetten. De meisjes ook? In mijn ogen blijft het mishandeling en nog veel meer......
Maar ook ik betaal voor dit 'dagje uit' en maak foto's.
De Big Hat's is ook een stam uit diezelfde regio.

Volgende dag.
Ik ga dan weer met de trein 12 uur verder, nu in zuidelijke richting met een tussenstop van 2 dagen in Bangkok.
Na 2 dagen met de trein naar Chumphon, ook in 9 uur uiteindelijk.
Leuk stadje, maar ik wil graag eiland hoppen.

Dus ik maak plannen voor Koh Tao, een van de mooiste eilanden in dit gebied.  Al zeeziek eer we de haven uit waren in onze super super snelle Ferry. Ja lastig, dan nog maar 2 uur te gaan. Dus het 'hoppen' kan ik wel vergeten, het blijft even bij 1 eiland vandaag.
Het was het allemaal dik waard! Ook weer zoo mooi hier. Echt Blauwe zee, witte stranden, uiteindelijk ook weer zon etc. Zie ook foto's.
Het heet hier een snorkel en duik paradijs te zijn, nou het IS een paradijs. Zo helder het water, stranden hartstikke schoon. En niets gemerkt van Mafia of een seriemoordenaar.
Leuke Duitsers ontmoet, heel gezellig. Ik doe deze tripjes meestal alleen, Chiang Rai was bij uitzondering een georganiseerde tour. Het leuke van alleen op stap gaan is dat je veel makkelijker zelf contacten maakt, of niet natuurlijk.
Een georganiseerde tour maakt wel dat je er wat makkelijker komt. Ik had the Long Neck Village niet zo makkelijk in mijn eentje gevonden.

Dan is het tijd voor Phuket.
Hier ben ik wel een beetje verliefd geworden, wat een lief stadje, een geweldig eiland. Bevolking zóó aardig. Natuur, witte stranden alom, blauw water, zon! Ik val in herhaling maar dat verdient het ook.
Vrolijk, kleurrijk, heerlijk eten en zo lief, ik kan het niet anders zeggen. Lijkt ook wat naief, met al die beeldjes en versierseltjes. Heel veel kunst/art in galeries maar ook op muren, op straat, pleinen, restaurants, overheidsgebouwen, ja waar niet eigenlijk? Nostalgisch naar de 60, 70, 80-tige jaren. Ik ben zeer gecharmeerd van Phuket. Het spijt me echt hier weg te gaan.
(af en toe kreeg ik een flashback van straatjes in Havana Cuba, uit de film dan! Moet ik geloof ik ook nog naar toe)

Tijd voor het laatste stukje reizen in dit land, naar Songkhla.
Stad aan zee in het zuid oosten van Thailand.
Morgen ga ik met de bus van Phuket naar Songkhla (ook 9 uur), hier heb ik dan nog 2 weken "vrij" voor mijn werk begint per 1 april.
Kijk ik ook écht naar uit, lijkt me zo leuk.

Lief dat jullie er weer even bij waren.
XO Hanneke

1. Agnes:
    Mooi Hanneke‼️
  2. Hanneke Zohlandt:
    Dank voor je snelle reactie Ag. 😊
  3. Bob en Erna:
    17 maart 2018
    Wederom met belangstelling en trots gelezen!! Vrienden van ons zijn ook Azie 'Fan'. Zij vinden het fantastisch dat je dit doet. En herkennen uiteraard veel van jouw verhalen. We zijn er dan ook echt even bij. Ik heb ook af en toe een paar dingen op google earth opgezocht. Gewoon eens te zien waar je nu bent en naartoe gaat. Mijn (onze) grote zus reist daar nu doorheen. Dankjewel Hankelo !!
  4. Hanneke Zohlandt:
    Dankjewel lieve Bob, dit doet me zó goed. Big hug voor jullie beide! 😍
  5. Ine Flipsen:
    Hallo Hanneke
    Ik heb weer genoten van je verhaal.En wat een kleurrijk land reis je door.Net als je zelf bent,mooi is om te zien hoe je er van geniet,prachtige gebouwen en natuur en natuurlijk is goed te zien hoe de zon schijnt,hier zitten we weer voor de zoveelste keer aan de hoestdrank,stuur hier ff wat zon naartoe 🤗🤗🤧😷
  6. Hanneke Zohlandt:
    17 maart 2018
    Als dat zou kunnen dan kreeg je de volle laag!
    Wat blijft het lang winteren dit jaar. Ik had geen beter jaar kunnen kiezen om naar de zon te gaan😉
    Maar ik hoop voor jou dat het ook gauw voorjaar en zonnig wordt. Niet ziek worden hoor!
    Dank voor je lieve reactie Ine en groeten aan John XO
  7. Frank Nederlof:
    17 maart 2018
    Ha moeder, wat een leuke foto's zeg! Was Phuket ook niet zo vreselijk getroffen door de tsunami? Is daar nog iets van te zien of merken? X
  8. Hanneke Zohlandt:
    Goede vraag Frank,
    Het Tsunami Memorial Park hier op eiland Phuket (Kamale, Kathu) waar het gedenkmonument staat is vrij onbekend. Het komt ook niet snel in beeld als je zoekt op bezienswaardigheden of memorabele tijden of gebeurtenissen. Het is er wel maar het lijkt of de bevolking het eigenlijk ook wil vergeten, al een plaatsje hebben gegeven.
    Wat je nog wel ziet bij sommige stranden is dat met borden wordt aangegeven waar je naar toe moet bij dreiging van een Tsunami waar je naar hoger gelegen gebied loopt/rijdt. Maar ja, als je niet weet dat die borden bestaan dan doe je in paniek nog niet veel.
    Het heeft mij ook verbaasd!
    Liefs, mama
  9. Theo:
    18 maart 2018
    Wat bijzonder allemaal. Een hele andere wereld volgens mij. Geniet nog ff voor je weer aan de bak moet .

Theo
  10. Hanneke Zohlandt:
    18 maart 2018
    Ga ik zeker doen! Ik heb er zin in. XO
  11. Rachèl van Rooijen:
    20 maart 2018
    Beste Hanneke, wat ontzettend leuk om je verhalen steeds te lezen, wat een enorm mooi avontuur ben je aan het beleven. Dat kan niemand je meer afnemen! geniet ervan!
  12. Hanneke Zohlandt:
    20 maart 2018
    Wat leuk dat je even 'mee-reist' en ik al het moois wat ik zie en meemaak ook met jou mag delen! Dank dat je er even bij was!
    Groet, Hanneke