Cambodja

18 februari 2018 - Sihanoukville, Cambodja

Cambodja is ook een prachtig land met een paar grote steden. Siem Reap (Angkor Wat), Phnom Penh (Killing Fields), Sihanoukville (haven en stranden) en natuurlijk Battambang (Killing Cave) en heeft ook een station met een door de rode khmer opgeblazen treinverbinding. Het plan is dat deze spoorlijn in 2020 weer functioneel is, er gereden wordt! Dat zou geweldig zijn, je ziet zoveel mooie natuur onderweg. Ik heb een treinreis van dik 7 uur gemaakt naar het zuiden, van Phnom Penh naar Sihanoukville beach.

Sihanoukville, eerder in zeer korte tijd tot een geweldig feestende badplaats gebombardeerd, nu lijkt het inderdaad een gebombardeerde stad. Uitgewoond en vervallen. Ik kan me de schoonheid van weleer nog wel voorstellen, zeker als ik hier om 6 am alleen rondwandel. De zee, stranden, eilanden de natuur, zijn natuurlijk nog altijd prachtig. De echte bewoners zijn hartstikke aardig en proberen er nog iets van te maken in hun koffietentjes. Er is een cultuur wat ruikt naar corruptie en afpersing. Als ik een tukttuk wil vanaf het strand naar mijn hotel in de stad,  betaal ik tussen de 5 a 10 dollar. Dat is voor die afstand bijna meer dan ik in Amsterdam betaal!
De deal sluit ik met een gladde Engelssprekende jongeman, die mij dan naar "zijn' tuktuk brengt. Bij de tuktuk aangekomen krijg ik een lokale chauffeur, die eerst deze jongeman moet betalen om mij weg te mogen brengen.
Het kan niet anders, de echte chauffeurs onderhandelen niet zelf met mij. En dit is maar een van de vele nare dingen waardoor je deze prachtige badplaats gaat mijden. Deze  jongemannen staan overal, bij de supermarkt, bij banken etc. Ik had een keer een chauffeur die zou even wachten tot ik iets gekocht had. 5 min. En hij was weggegaan ("gestuurd"?)
Er stond wel een andere jongeman zeer goed engelssprekend, keurig gekleed, die een tuktuk voor me had want hij had gezien dat mijn chauffeur was weggegaan!? Ik vroeg hem heb je hem ook betaald dan? Toen moest hij lachen. De hotels zijn schandalig duur, maar dat kan komen omdat het Chinees Nieuwjaar is!? Hoewel de meeste kamers leeg zijn in dit hotel.
Jammer geen goed gevoel over Sihanoukville, wel spijt om deze prachtige kustplaats, vooral spijt voor de eigen mensen.  Later op de ochtend stonden een paar vrouwen zwemles te geven aan kinderen met zwemvesten aan, zo leuk! Ben er even naar toe gelopen maar zij spraken helaas geen Engels, wel reuze vriendelijk.
Morgen 19 Feb. ga ik terug naar Phnom Penh met de trein. Als er geen werk voor me komt vóór donderdag dan ga ik met de bus naar Battambang, mijn laatste stop in Cambodja.

Maar laat ik bij het echte begin van Cambodja beginnen.
Wij landen in Siem Reap en na de procedure van visums kopen, staat onze tuktuk al te wachten. Deze jongen is in dienst van onze host die meerdere huizen en kamers verhuurd via RB&B, klasse! En deze vrolijke jongen heeft het wel naar zijn zin. Wij ook, prachtig appartement met 2 ruime slaapkamers met ieder een eigen badkamer, groot balkon en grote vijver met rosé lelies voor het huis. Zie foto's.  We laten ons 's avonds naar het Centrum rijden om even rond te kijken en een hapje te eten. Ontzettend druk, feesten, lawaai, lijkt wel kermis. Wel lekker gegeten en we hebben het een keer gezien. Voor onze eerste dag hebben we een tuktuk gehuurd voor de hele dag, dat kon jammer genoeg niet "onze eigen" chauffeur zijn maar deze meneer was ook prima.
Het  Tempelcomplex van Angkor Wat is maar liefst 162 hectares groot. Je hebt echt tuktuk of auto nodig en een paar dagen. Heel indrukwekkend, prachtig en zoals Theo zou zeggen 'niet te bevatten' deze geschiedenis.
Yvon en ik hebben de Angkor Wat bezichtigd, ook de Bayon en Ta Prohm.
Als ik het niet goed vertel kom ik er later op terug, na input van Yvon.

De geschiedenis van het ontstaan van het Boeddhisme gaat terug tot de 6e eeuw voor Christus.
In de Angko Wat Tempel zie je vooral de tekenen van het ontmoeten en gedeeltelijk samen gaan, ook van veel overeenkomsten tussen Boeddhisme en Hindoeïsme. Zij kennen ook een aantal dezelfde goden. Het Hindoeïsme lijkt wat vrolijker en heeft in Ieder geval heel veel meer goden en dansers. Hindoeïsme gelooft ook dat ieder mens een ziel heeft.  Beide geloven in reïncarnatie.
Het Boeddhisme is ontstaan, gesticht door Sissharta Gautama. Daarom is er in het Boeddhisme een uitgangspunt van een persoon.
Hindoeïsme heeft zijn goden.
Maar hoe dan ook, kijk ook naar de foto's, vooral naar die van Yvon straks. Het is allemaal niet te bevatten in een dag maar geweldig om er geweest te zijn.

Volgende dag stadswandeling gemaakt in Siem Reap en gegeten in een geweldig buurtje van heel kleine steegjes. De gekko's klimmen/rennen met een noodgang over de witte muren. Toch echt Franse stijl en zo leuk en gezellig! Had zo maar Montmartre, of de Province kunnen zijn, op die gekko's na. Zelfs het naar de wc gaan is hier een feestje, cozy!

En dan met de bus naar Phnom Penh. De beste touringcardienst van Cambodja. The Gigant Ibis Line. COMFORT! Logeren in Hotel nummer 9.
Dit hotel heb ik aangehouden tot ik naar Battambang ga. Ook met de bus, op 22e februari.

Ja Phnom Penh, grootste stad en hoofdstad van Cambodja. Er is ondanks het vele geweld in de recente geschiedenis toch ook veel moois bewaard gebleven. Veel prachtige Tempels, Pagodes, Royal Palace gelegen ook in een prachtig Tempelcomplex én aan de enorme Boulevard van de Mekong in PP.  Geweldig om over te wandelen en lekker te zitten 's avonds in het tropische windje, mensen kijken, lekker eten in het restaurant of van de straat, alles is daar aanwezig zonder de hectiek van de binnenstad. Ook het liefelijk bloemen offeren in de kleine verlichte gebedshuisjes. Bloemen liggen dan 100 meter verder op een hoop omdat er anders te veel zijn......

Ja en nou moet ik er toch iets over vertellen, Killing Fields!
Ik weet dat er in de hele mensheid heel vaak de vreselijkste dingen zijn gebeurd, door mensen. Kennelijk heeft de mens dit in zich en gebeurt dit als aan bepaalde voorwaarden, condities wordt voldaan. Maar om daar nu zelf te lopen en het als het ware zien gebeuren... die boom, waar ze de kleintjes vasthoudend aan de voetjes met het hoofdje tegen te pletter sloegen, terwijl de moeder moest toekijken...
Het schedel en knokelhuis, zoveel menselijke schedels botresten...
Ik heb de hele (audio)tour gehoord en gelopen, het laatste kleine museum ben ik niet meer binnen gegaan.
Ik was echt uit mijn doen en ben naar buiten het complex gegaan. Daar gewacht op Yvon.
Bizar, heb een icecoffee besteld op het terras.

Verder hebben we een bezoek gebracht aan het Nationaal Museum van Phnom Penh, The Russian market, oude postkantoor en treinstation in Art Deco stijl, Royal Palace, zilveren Pagode en hebben we 's avonds laat een fortuin gevonden 2.200 aan US dollars. Vals! Wel netjes teruggebracht naar het politiebureau, want het in bezit hebben van vals geld daarvoor kunnen ze je hier zo maar een paar dagen/weken oppakken voor verhoor. Ik heb wel meteen om een Engelssprekende officier gevraagd juist om misverstanden te voorkomen. Ik ben achter op de politiemotor naar 3 bureaus gebracht en uiteindelijk op het kantoor van de emigratiedienst ondervraagd en moest ik een verklaring op papier afleggen. Geld afgegeven en kon ik gaan pff!
Achteraf had ik van alles anders kunnen doen natuurlijk geld door de wc spoelen etc. Maar je mag geen papier door de wc spoelen dan raakt hij verstopt en dan? En het geld lag verspreid op de straat en wie weet wie gezien heeft dat je het opraapte? Ik heb gekozen het netjes af te geven. Duurde even maar toen was het oké. Ik stap er voortaan gewoon overheen ook al was het niet van echt te onderscheiden.

Laatste dag voor Yvon was dit trouwens. Ik heb haar hier buiten gehouden want ik dacht als zij moeilijk gaan doen dan mist zij misschien haar vlucht morgen. Ik ging naar het bureau en Yvon ging nog wat fotograferen in de omgeving. Later zijn we samen naar het Tempelcomplex van het Royal Palace gegaan.

Haar laatste avond in Pnohm Penh heeft Yvon feestelijk afgesloten met kaartjes voor een voorstelling van een Traditionele Dansgroep. Voorstelling in het theater van het Nationaal Museum en een heerlijk diner aan de boulevard van haar geliefde Mekong. Het was geweldig en wat zal ik je missen Yvon!

Inmiddels zit ik dit nu te schrijven op mijn hotelkamer in Sihanoukville, Dé havenstad en het meest bekende strand, Independence Beach. Maar er zijn heel veel meer prachtige stranden en eilanden natuurlijk. Ik ga zo nog een heerlijke strandwandeling maken en even in het water. Morgen weer terug met de trein naar Phnom Penh en mogelijk donderdag naar Battambang.

Begin maart weer een nieuw verslag. XO Hanneke

1. Mary:
    18 februari 2018
    Wat een geweldige ervaringen weer Hanneke, gelukkig vooral positief en mooi en soms minder positief, hoe dan ook enorm verrijkend, en soms hilarisch. Ja die Pol Pot was een soort Hitler of Stalin, of nog erger, vreselijk dat er zulke mensen zijn. Behoud de mooie ervaringen, mooie foto's ook weer, geniet van alles wat er op je pad komt, dit pakt niemand je meer af.
    Zoen van Mary.
  2. Hanneke Zohlandt:
    Doe ik zeker lieve Mary, dank voor je reactie en er even zijn. Lfs Hanneke
  3. Jose Siebel:
    18 februari 2018
    Leuk om te lezen weer Hanneke! Interessant al die verschillende plekken die je bezoekt. Geniet er maar van! Want dit is echt een bijzondere reis. En gezellig met je vriendin. Jammer dat ze weer terug naar het koude Nederland is. Ik zou ook wel op zo'n mooi wit strand willen zitten...heeeerlijk. Hier is het behoorlijk koud maar wel met een zonnetje vandaag. Nog veel plezier!! Xx
  4. Hanneke Zohlandt:
    19 februari 2018
    Hi José, gezellige reactie dankjewel. Over een paar weken naar jouw geliefd Thailand, kijk ik ook naar uit. En hopelijk wordt het gauw voorjaar in Nederland! XO
  5. Frank Nederlof:
    19 februari 2018
    Ha moeder, wat een spannend avontuur weer met dat geld hahahaha! Hoe zien de komende weken er uit? Waar ga je allemaal heen?
    X
  6. Hanneke Zohlandt:
    19 februari 2018
    Hi lieve Frank, ja wat een gedoe met dat (vals)geld! Ik laat het voortaan liggen. Nou misschien pak ik er een op om te kijken of het echt is. Geintje!
    Ja nu kom ik net terug met de trein uit Sihanoukville (7 uur), ik ben dus weer in Phnom Penh. Én in hetzelfde hotel als ik zat met Yvon. Heb ik voor donderdag niets gehoord over werk hier dan neem ik de bus naar Battambang. Blijf ik daar een paar dagen. Ik heb al een RB&B kamer. Daarna wordt het waarschijnlijk al Thailand. Je leest het allemaal nog! Dikke zoen!