Cambodja laatste deel

3 maart 2018 - Bangkok, Thailand

Dan zijn ook mijn laatste dagen in Cambodja aangebroken. Voor het eerst voel ik me tegenstrijdig over een van de landen waar ik doorheen mag reizen, Cambodja. Het geslagen Cambodja wat bewonderingswaardig zijn best doet op te krabbelen, wat moeizaam ook wel lukt maar het kost tijd, veel tijd. De Mensen zijn over het algemeen hartstikke aardig en vriendelijk.
Maar ik heb ook zeker, de onrechtvaardigheid, de corruptie, het jatten en de angst gezien. Voelt soms echt wel bedreigend.
Héél eerlijk gezegd was ik een beetje blij toen ik wegging. Met de bus vanuit Battambang terug naar Phnom Penh en daar met het vliegtuig naar Bangkok, Thailand.
Neemt niet weg dat Battambang een heel leuk stadje is. Ik had daar een grote kamer in een Hostel, 3 bedden, 2 wastafels, hele grote douche, toilet en het matras was geweldig! Niet zo keihard als in de meeste hostels.
Mijn Host had een tuktuk driver gestuurd om mij op te halen van het busstation. Hij werkt vaker voor mijn Host, zijn naam is Sarrad en ik kon hem bellen wanneer ik ergens naar toe wilde gaan. Maar even lopen naar de stad in 10 min. deed ik alleen omdat dit ook heel leuk is om te doen, zelf de weg zoeken en contact hebben met de bevolking. Maar voor de grotere uitstapjes was hij mijn gids, tolk, chauffeur en beschermer. Hij spreekt fantastisch Engels.
Ontdek ik in Battambang een Seeing Hands Massage Instituut. Deze massage wordt gegeven door mensen die blind geboren zijn. Zij hebben speciale opleidingen gekregen, bovendien zijn bij blinde mensen vaak andere zintuigen sterker ontwikkeld en voelen zij b.v. beter met hun handen en vingers dan ziende.
Zij volgen de anatomie van o.a. de spieren en hun obstakels, meestal afvalstoffen, zoveel beter met hun handen dan wij. Daarom noemen zij dit ook 'zien met handen/voelen' massage. Dit was een heel goede ervaring, goede massage. Heb deze seeing hands massage een keer eerder gehad in een kuuroord in Buda Pest. Geweldige ervaring en ik kan het weten.

De informatie hierover staat ook op internet, zelf is nederlandse vertaling: moet je even lezen.....

.....Oliemassage, een volledige massage met verschillende geurige olie, concentreert zich op schouders, rug, rugarmen, achterbenen, hoofd, nek, voorarmen, voorpoten, enz.

Mooie uitstapjes heb ik ook zeker gemaakt. Naar bijvoorbeeld de Killing Cave. Gelegen op Tempelberg: Phnom Sampeau.
Maar deze berg is veel meer dan alleen een Tempelberg, in deze berg zijn de horror Killing Caves. Hier zijn door de rode khmer tienduizenden mensen, vaak goed geschoolde opgeleide burgers e.a. gemarteld en dood of bijna dood naar beneden gegooid in deze diepe grotten.
En nog zo kort geleden. Mensen die ik nu gezellig spreek of naar mij lachen hebben dit geweld persoonlijk van dichtbij, soms heel dichtbij meegemaakt. Mensen van mijn leeftijd. Hele gezinnen verscheurd en of uitgemoord. Zelfs daders lopen nu waarschijnlijk gewoon rond als burgers. Deze bevolking moet zeer getraumatiseerd zijn. Dat voelt voor een toerist als ik echt zeer beladen, alsof ik iets moet doen voor ze maar ik weet niet wat.

Ontevreden jeugd, bedelen om geld voor hun studie maar zitten niet op school. Of gaan niet altijd. Zijn niet altijd beleefd als ze niet (genoeg) krijgen. Hoe worden deze kinderen gemotiveerd door ouderen met zo'n verleden? In juli 2018 verkiezingen, Cambodja is een democratie met een Koningshuis die zich nergens mee bemoeit. Er is maar 1 partij van 2 heren: The Cambodja Peopleparty. Deze heren zaten bij mij in het vliegtuig naar Thailand.

Ik heb veel partijbijeenkomsten gezien en vooral gehoord.
Er was vorig jaar ook een kleine oppositiepartij, die is na een paar flinke rellen verboden en de leider is naar Canada gevlucht. Uit de eerste hand van een gezagsuitvoerder.
Het gaat nog niet goed in Cambodja. Er is dus maar een partij, wát een democratie.

Ik heb wel een paar uitstapjes gemaakt naar deze Tempelberg, dat zou je alleen al voor de natuur moeten doen, het prachtige uitzicht. Maar eerst dus naar de Killing Caves. Later naar de Bats Cave, wat een spektakel! Wel heel bijzonder om een keer mee te maken. Zie foto. Bij zonsondergang vliegen zo'n 6 miljoen vleermuizen uit en dat uitvliegen duurt ongeveer 20 minuten. Dan vliegen zij in een grote slangvorm naar de rivier waar zij zich voeden met o.a. muggen. Bevolking zegt ook: De vliegende slang. Volgens de overlevering zijn er daarom zo weinig of geen muggen in Battambang. Nou, in mijn straat wél!
De vleermuizen keren bij zonsopkomst terug naar de grot om eens lekker uit te buiken.
Ik had een mooi plekje op een terras met het beste zicht op de grot om het uitvliegen te aanschouwen. Komen er opeens tig  auto's met militairen, politie, bodyguards de weg voor het restaurant vrijmaken en afzetten. Onverwacht hoog bezoek vertelde de ober. Ik zat op mijn plekje en mocht nog blijven zitten ook. Wat ik dan heel normaal vind, ik was er tenslotte het eerst, toch? 5 min voor het uitvliegen, nou10, kwam het hoog bezoek aanscheuren, zij werden direct naar binnen geloodst. Maar ik hoorde dat het de 'Cambodjaanse Rutte' was, met vrienden voor de uitvlucht van de Bats. Tja, moet hij ook een keer kunnen doen denk ik. En mijn 'bodyguard' moest weg van de bewaking hahaha, zij zouden wel op mij letten. Arme Sarrad, stond 100 meter verderop.
Maar het was een spectaculair schouwspel, je hoort eerst een met niets te vergelijken gezoem, gebrom..... En dan opeens komen zij naar buiten gevlogen en door de massa vormen zij algauw "de slang" waarin ze naar de dichtstbijzijnde rivier vliegen.
Ja en dan is het ook meteen donker, dat gaat zo snel! En weten jullie dat met die twee seizoenen die zij hier hebben, zij nooit heerlijke lange zomeravonden hebben zoals wij die kennen? Lekker in juni bbq en tot 23.00 uur buiten zitten? Nou hier is het dus het hele jaar om zes uur donker! Sta je zo gauw niet bij stil. Er is hier ook geen nachtleven, iedereen ligt voor tien uur op bed, het liefst eerder want de elektriciteit is eigenlijk onbetaalbaar hier. Diegene die hier het nachtleven proberen te vieren zijn de toeristen maar alles gaat gewoon dicht, uit, op slot!
Ik ben ook een hele middag naar de kleine dorpjes gegaan met de tuktuk, dát was leuk! En Sarrad trekt me overal mee naar binnen, laat me van alles proeven. (wat ik echt niet zomaar doe). De foto's zeggen genoeg, echt, zo zie je pas écht hoe de mensen leven. Vaak nog grote gezinnen 4/5 kinderen. En ze zijn gezond, eten alles, gebakken insecten, slang, rat, kikkers, allemaal eiwitten. groenten, kruiden wortels vinden ze in het veld. Rijst kost bijna niets! Respect hoor. Vaak hebben ze met elkaar de kippen en eieren en en soms ook de koe voor melk. En ook hier, sorry mannen, lijken de vrouwen ook weer het sterkst. Met drie snottebellers aan je rokken toch een naaimachine kopen met Microkrediet, of een winkeltje beginnen. Deze vrouwen krijgen ook nog scholing als ze willen en zijn zo een levend voorbeeld. Echt super! Zet 'm op Máxima, laat ze nog maar wat geld vrij maken. Ik heb een paar 'bedrijfjes gezien. Ook een nieuwe brommer, dat was geloof ik niet de bedoeling.
Al toerend zagen we ook het oude treinstation, gebouwd in Art Deco stijl  Zoals nu ontdekt, zijn er nog heel veel (overheids) gebouwen en b.v. ziekenhuizen gebouwd in Art Deco stijl.. Cambodja staat er vol mee.
Het stationnetje en de treinverbinding van en naar Battambang moet in 2020 weer hersteld en in werking zijn.

Nog wat nieuwtjes voor mijn volgend verhaal.

--Bangkok is geweldig, ik heb globaal veel gezien in een paar dagen. Vooral vanaf het water. De rivier om en door de stad heen, heeft een soort "busverbinding" maar dan per boot. Je betaalt 20 bath en je kunt de hele middag op en af stappen. Toch is dit niet "de hop on hop of" boot, die is er ook maar daar betaal je dan 20 dollar voor. Deze boot legt bij dezelfde steigers aan en is een soort openbaar vervoer over het water. De rivier heet de Chao Phraya (of de Menam.)
Verder is er veel openbaar vervoer maar er is geen doorkomen aan! Skytrain 2 super snelle verbindingen grotendeels bovengronds, metro, bussen, boten en gewone trein. Verder tuktuk, taximeter, Uber, Grap en motortaxi. Echt geen doorkomen aan. Veel te druk.

-- ik ga morgen naar Chiang Mai, prachtig gebied, leuk stadje, "Gouden Driehoek" in het uiterste Noorden van Thailand. Drielandenpunt met Thailand, Laos en Miyanmar met de trein 12 uur, alleen de reis is al geweldig. Dagtrein genomen, kan ik lekker veel zien. En toch wel eens indutten.

-- EN ik ben gevraagd op een zomerkamp te helpen met kinderen 6 - 12 jaar. Scholen zijn nu dicht tot Mei en deze kinderen moeten door allerlei omstandigheden even "bijkomen". Ik woon en leef dan in een Tempel.
In het zuiden van Thailand tegen de grens met Maleisië. Per 1 April (geen grapje) voor 1 maand. Leuk!! Ga ik natuurlijk doen!
Maar later meer.

Ik hou van jullie!

1. Fleur:
    3 maart 2018
    Geweldig lieve Han!! Wat een mooie verhalen en ervaringen! Zo trots op jou hoe je daar in je eentje aan het ontdekken bent! 👊 Ik app je nog even over het wel en wee hier. Missen jou. Liefs van Bas, Isa en mij. Speciale dikke knuffels van Jesse XXX
  2. Hanneke Zohlandt:
    4 maart 2018
    Hi lieve Fleur, wat fijn dat je er even was, dank voor je reactie. Voor Jesse; je weet dat ik een bange poeperd ben, die olifant is zóó hoog! Maar met jou zou ik het vast nog een keer doen. Zie de video. Liefs voor Allemaal XO
  3. Theo:
    Hoi mam.

Indrukwekkend verhaal weer zeg. Cambodja is er dus nog lang niet , al helemaal niet als de politiek zo l democraties is , voor die mensen . Nog maals ik ben erg blij dat je dit allemaal in goede gezondheid kan doen ma, dat is namelijk niet van zelf sprekend.
    Op naar het Thailand avontuur. Maak je trouwens ook backups van je aantekeningen en foto's. ?
    Goeie reis .
  4. Hanneke Zohlandt:
    4 maart 2018
    Ja jongen, zeg dat wel. Ik realiseer me ook steeds meer hoe bijzonder het is deze reis te kunnen maken!
    Ik heb overal een backup van! Ik hou je op de hoogte! Zit nu in de trein naar noord
    Thailand zóó mooi. Nog 6 uur te gaan.🙃 😍
  5. Jose Siebel:
    4 maart 2018
    Hoi Hanneke. Was weer interessant om te lezen wat je allemaal meemaakt. Mooi hoor! Op naar Thailand nu. Dat is ook prachtig. En dan ga je slapen in een tempel...hoe cool is dat. Ben best een beetje jaloers op je. Hier is t steenkoud. Zou best aan een wit strandje met palmbomen willen liggen momenteel. Heel veel plezier in Thailand! Dikke kus
  6. Hanneke Zohlandt:
    4 maart 2018
    Hi José, ik zat even zonder internet hier boven in de bergen. Wat is het hier PRACHTIG. Nog 3 uurtjes ongeveer.
    Ja over 4 weken dus weer een project. Ik kijk er nu al naar uit. Ook in een prachtig gebied maar weer anders. Je kunt nog steeds komen hoor. Zij kunnen vast nog wel 2 handen gebruiken! Gaan we daarna naar dat witte strand van jou vind ik ook geweldig! 😊😍
  7. Ine Flipsen:
    Hallo Hanneke
    Wat een belevenis weer.Hele mooie foto’s ook,maar die armoe,daar moet je mee om kunnen gaan,knap hoor zo in je “uppie”:Ik zou zoooo bang zijn.En wat geweldig dat er ook weer “vrijwilligerswerk “ in het verschiet zit.Ze kunnen jou hulp daar echt goed gebruiken.Geniet van de natuur EN... temperatuur....want hier was het Siberies KOUD....Vele groetjes van John en van mij.
  8. Hanneke Zohlandt:
    5 maart 2018
    Hoi Ine, ja vooral dat laatste. Weer een leuk project met kids. In Songkhla. Even opzoeken hoe ik daar dan weer moet komen, ik zit nu in het meest noordelijke provincie Chiang Hai. Morgen naar Chiang Rai daar is het echte drielandenpunt. Het project is in het zuiden bijna bij de grens van Maleisië. Maar komt allemaal goed en ik vind het zóó leuk!
    Lief dat je er weer was en hartelijke groet ook voor John natuurlijk.
    Hopelijk is het na deze koude golf straks ook meteen een beetje voorjaar en ben je weer met veel plezier in je tuintje te vinden! XO
  9. Frank Nederlof:
    5 maart 2018
    Ha moeder, weer een kapotte weegschaal, wat een pech toch! Wat leuk dat je weer werk hebt, daar kijk je ongetwijfeld erg naar uit. Hier gaat alles goed gelukkig. En ik lees hierboven dat je hoopt dat Ine en John weer in hun tuintje te vinden kunnen zijn, maar dat zal niet gaan want het huis is nog niet af :-p
    Geniet van alles!
    XXX