De Verandering

25 januari 2018 - Hoi An, Vietnam

Op 9 Januari vanuit Hoi An naar Da Nang voor mijn vlucht naar Ho Chi Minh City. Aankomst met veel vertraging. Mijn nieuwe host in HCMC, Nguyen, zorgt er voor dat een taxi mij naar zijn huis brengt. Rit van 45 min. door een enorme hectische stad. Ik doe mijn ogen dicht, heb hier even helemaal geen zin in.
Aangekomen ontmoet ik mijn verhuurders Nguyen en zijn vrouw Trangh. Aardige mensen, zij verwelkomen mij met drinken en vers fruit.
Toen, inclusief alle bagage, naar de 2e etage waar mijn appartement een grote kamer bleek te zijn. Wel een hele grote kamer met balkon maar toch niet de privacy van een eigen appartement. Kan ook bijna niet voor nog geen 10 euro per nacht in een bijna splinter nieuw huis. Maar het was wel zo aangeboden, ik ben verwend en aangezien ik al in een behoorlijke dip zat werd ik hier niet vrolijk van.
Trangh en Nguyen zijn heel aardig en behulpzaam, ik heb vooral te maken met Nguyen. Hij is net zo oud en zorgzaam als Theo (43) en hij noemt mij HannekeMum.
Hij probeert al mijn wensen van mijn gezicht af te lezen en wil mij helpen waar hij kan. Ook als ik de stad in ga (dagelijks) zou hij bijna meegaan, hij zet mij dan in iedere geval op de bus en vertelt de chauffeur waar ik uit moet stappen. Dan tussendoor nog eens een appje of alles goed gaat of dat hij iets voor me kan regelen. Hij heeft zelf geen ouders meer begreep ik later en vindt het maar helemaal niets dat een vrouw en dan nog een vrouw van mijn leeftijd, zo alleen op reis gaat! Het is zijn 'Duty' om voor mij te zorgen zegt hij.
Maar ondanks ook deze lieve zorg heb ik het helemaal niet naar mijn zin. Ik kan mijn draai niet vinden.
HCMC is zeker geen Hanoi, de mensen zijn niet zo aardig m.u.v. mijn host dan. Het is hier nog viezer en het stinkt. Verkeer is nog meer chaotisch en agressief.
Loop ik te verdwalen in een oude wijk en besluit eerst te gaan eten voor ik een uitweg zoek. Nee, ik heb Nguyen niet gebeld. Ik vind een eetkraampje. Maar het is heet en ik twijfel even aan de versheid van het vlees en vraag tot 2x toe aan de dame wat voor vlees ze heeft. Het is pork maar ze is ook meteen beledigd door mijn twijfel. Ik besluit Pho te nemen, dat is heerlijke bouillon met heel veel verse groente die je ook zelf toevoegt, kruiden en. vlees of kip. In dit geval dus pork. Kom ik er al etende achter dat zij alleen maar stukjes zwoerd aan mijn bouillon heeft toegevoegd, die stukjes die zij voor anderen van het vlees afsnijdt, waar de ruwe haarzakjes nog aanzitten .........
En ik heb gewoon heimwee naar alles en iedereen.
Mijn fantastisch Hanoi, alle lieve mensen, mijn doel, de kinderen in de daycare. Mijn eigen kinderen en familie, jullie allemaal!
Dan heb ik net de feestdagen alleen moedig gedragen, mijn eigen verjaardag, die van Amber ......dan komt  alles even keihard binnen..... Ook die blaasontsteking pfff

En dan is daar Yvon! Wat geweldig haar te zien! We trekken ook meteen in een ander appartement wat Yvon en ik al gehuurd hebben vanaf de 18e januari voor de dagen dat we samen in HCMC zijn.
Daarna nog Hoi An en Hue en dan vliegen we naar Laos.

Ik wil jullie hiermee wel eerlijk vertellen hoe het met me gaat maar ook graag afsluiten met iets positiefs, en dat is de komst van Yvon!
Volgend verhaal gaat over de drie weken dat Yvon en ik samen optrekken en mooie dingen gaan zien. Zij is heel goed in het maken van reisplannen. Dus graag tot over een paar weken.

ps
Hou de foto's in de gaten, ik probeer iedere keer nieuwe toe te voegen.
Heimwee is wel weer over hoor!
Liefs Hanneke

1. Frank Nederlof:
    25 januari 2018
    Ha moeder, wat jammer om te horen dat HCMC tegenvalt! Aan de andere kant, van zoveel bestemmingen die je op de planning hebt staan, kan het ook bijna niet dat alles een paradijsje is. Hoe is het met je blaasontsteking? Heb je daar wel medicatie voor?
  2. Hanneke Zohlandt:
    25 januari 2018
    Hi Frank, ja precies zoals je zegt, kan niet altijd feest zijn!
    En ik wil gewoon eerlijk zijn en nu is alles weer goed! Ja ook de blaas, ik heb genoeg medicatie meegekregen en als dat toch niet genoeg is even langs een dokter. Gaat prima hier! 🤗
  3. KING:
    25 januari 2018
    Hoi Han, de verandering geschreven vanuit je hart, gevoelig en zó goed van je om het te delen. We hebben bewondering voor je, zoals jij dit hele avontuur hebt durven ondernemen! En stiekem, sorry ervoor, ben ik er blij om, dat je ons mist. Moet er niet aan denken, dat je daar zou blijven : (
    Achter elke negativiteit zit een positiviteit!! dus hopperdepop naar het volgende avontuur, die je nu heerlijk kunt delen met jouw vriendin Yvonne. Groetjes, dappere Han en een stevige knuffel, KING
  4. Hanneke Zohlandt:
    25 januari 2018
    Dit helpt lieve Ingrid en we hebben het hartstikke gezellig samen! Dankjewel en op naar het volgend verslag. 🤗XO
  5. Cora:
    25 januari 2018
    Hé Han, wat jammer nou dat het zo tegen zat. Maar misschien moet dat ook wel goed te kunnen relativeren . Je hebt al prachtige ervaringen gehad! Geniet nu van je ontdekkingstocht met Yvon. Hou vol meid.
  6. Hanneke Zohlandt:
    Dank lieve Cora, het is alweer helemaal goed hoor! 😊
  7. Agnes:
    25 januari 2018
    Hoi Han, hoe alles en mensen anders zijn. Ook weer even aan Hanneke gewerkt om de teleurstellingen het hoofd te bieden. Het is ook niet niks! Eind goed al goed. Op naar nieuwe avonturen en nu gezellig met Yvonne. Veel plezier samen en mooie nieuwe ervaringen. En je weet het; je kunt zo weer terug 😘
  8. Hanneke Zohlandt:
    26 januari 2018
    Doen we Ag, Yvon en ik gaan vandaag met de Easyrider van Hoi An naar Hue en we rijden dan door een prachtig natuurgebied waar je met auto/bus niet komt. Dus geen zorgen wij genieten weer 100%. XO
  9. Ine Flipsen:
    27 januari 2018
    Hallo Hanneke
    Wat een teleurstelling lees ik in je verhaal,denk goed om je gezondheid,hopenlijk gaat het vanaf nu beter en zeker als je vriendin bij je is,toch een beetje familie he? En geniet vooral van de mooie natuur,dat geeft je rust.Op naar het volgende avontuur en naar jouw volgende verhaal ,Ik kijk er nu al naar uit! Heel veel groetjes ook van john, Ine
  10. Hanneke Zohlandt:
    27 januari 2018
    Het gaat weer goed hoor lieve Ine! Dankjewel en over 3 weken weer een gezelliger verhaal. XO
  11. Mary:
    28 januari 2018
    Mooi en boeiend verslag weer Hanneke, het is en blijft ook een geestelijke reis waarin je jezelf meeneemt, naast al het moois wat je onderweg ziet en beleeft, wat een geweldige verrijking zal dit voor je zijn, inclusief de minder leuke momenten, ik vind je zooo dapper, ben ook heel blij voor dat je vriendin er nu is, ga heerlijke genieten samen, gaan jullie nog naar Cambodja? Zoen van Mary.
  12. Hanneke Zohlandt:
    28 januari 2018
    Ja geweldig om zo te mogen reizen en natuurlijk met vele ups en een paar downs, inderdaad dat hoort er bij. En is ook al over.
    Nu genieten met Yvon. We zijn net in Laos aangekomen in Luang Prabang. Internet werkt nog niet goed op alle soc. Media. Maar dan weet je wat de reden is als ik even niets laat horen. Geen bericht goed bericht. 🦎🕷op mijn kamer 😦😴